174(XXXVI). Kończą się ostatnie dni zimowych ferii i już za tydzień (4 marca br.) w 12 miejscach: Nysa, Bydgoszcz, Lublin, Wieluń, Kraków, Warszawa, Rzeszów, Białystok, Gdańsk, Bytom, Zielona Góra, Stargard zostaną przeprowadzone ogólnopolskie zawody okręgowe XXXVI edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych. Pieczę nad poziomem merytorycznym zawodów sprawuje Rada Programowa Komitetu Głównego OWiUB, która opublikowała w tym miesiącu Komunikat określający wytyczne do przygotowania tematów na zawody II i III stopnia

https://www.olimpiadabudowlana.pl/index.php/rada-naukowa

     Obiektywną ocenę poziomu wiedzy i umiejętności uczestników gwarantuje Jury Olimpiady złożone w zdecydowanej większości z nauczycieli akademickich aż 13 wyższych uczelni technicznych

https://www.olimpiadabudowlana.pl/index.php/cjz

     Składy Rady Programowej, Jury Olimpiady i komitetów organizacyjnych trójstopniowych zawodów stanowią o wysokiej randze kontynuowanego od wielu lat przez Politechnikę Warszawską przedsięwzięcia i dają rękojmię wysokiej jakości osiąganych rezultatów. Przede wszystkim transparentnością merytoryczno-organizacyjną różni się Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych od innych przedsięwzięć edukacyjnych, które po prostu nazwały się olimpiadami i funkcjonują w przestrzeni publicznej.

     W związku z wykazywanym zainteresowaniem naszą Olimpiadą przez pewną cześć uczniów szkół ogólnokształcących informujemy, że formalnie istnieje możliwość udziału w organizowanych przez nas zawodach (uczestnikami OWiUB mogą być uczniowie szkół dających możliwość uzyskania świadectwa dojrzałości, a nawet uczniowie szkół podstawowych, w szczególności realizujący indywidualny program lub tok nauki, rekomendowani przez szkołę). Jednak należy pamiętać, że OWiUB jest adresowana do uczniów techników kształcących w dziedzinie wiedzy budownictwo i w konkursowej rywalizacji wymagania obejmują znajomość przedmiotów zawodowych, realizowanych w tego rodzaju szkołach.

     Tematy tegorocznych zawodów okręgowych zostały przygotowane z najwyższa starannością celem sprawdzenia przez uczestników nabytej wiedzy i umiejętności jej zastosowania w zadaniach otwartych. Niezmiennym celem organizatorów OWiUB pozostaje stworzenie szansy startu w zawodach okręgowych i rywalizacji o miejsca w Finale Centralnym dla jak największej liczby uczniów. Mimo zmniejszonego prawie o 50 % dofinansowania ze strony Ministerstwa Edukacji i Nauki (co będziemy zaznaczać na każdym kroku) organizatorzy dołożyli wszelkich starań, żeby umożliwić start w zawodach liczbie uczestników porównywalnej do ubiegłych lat. Mija rok od przyjęcia przez ministerstwo nowej strategii w podejściu do finansowania olimpiad i konkursów tematycznych, obarczonej zarzutem nierównoprawnego potraktowania olimpiad tematycznych i przedmiotowych w ogłaszanych dwóch różnych konkursach na organizatorów takich przedsięwzięć. Olimpiady pozostają w obszarach działań skutkujących wydawaniem decyzji (nadaniem tytułów laureata lub finalisty) mających wpływ np. na przyznanie prawa do przyjęcia na studia bez postępowania kwalifikacyjnego, czy przyznanie stypendiów dla uczniów, więc powierzenie roli ich organizacji różnym podmiotom musi być szczególnie transparentne. Niewątpliwie coś jest na rzeczy skoro ostatnio o wiele większe kontrowersje wzbudził tryb dofinansowania przez ministerstwo fundacji edukacyjnych.

     Wracając do samych zawodów, to życzymy wszystkim uczestnikom satysfakcji z udziału w Olimpiadzie i uzyskania jak najlepszych wyników.